Σελίδες

Σάββατο 4 Ιουλίου 2015

REUSE recycle reduce


Το ''δόγμα'' των τριών R, reuse, reduce, recycle μπορεί να αποτελέσει θεμελιώδες δίδαγμα στην περιβαλλοντική παιδεία. Σημαντικότερο κρίνω πως είναι το reduce, δηλαδή το να περιορίζω την κατανάλωση, καθώς αυτή είναι η πρωταρχική αιτία για τον περιορισμό των φυσικών πόρων και την επερχόμενη ρύπανση. 'Η, αλλιώς, η ανάγκη για επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση θα ήταν μικρότερη αν η κατανάλωση δεν ήταν τόσο μεγάλη. Μολαταύτα, σε αυτή την ανάρτηση θα δοθεί έμφαση στο reuse, δηλαδή την επαναχρησιμοποίηση. Ο γλύπτης στον οποίο γίνεται αναφορά επαναχρησιμοποιεί παλαιά μέταλλα προκειμένου να φτιάξει έργα τέχνης - κυρίως ζώα - επηρεασμένα από την αμερικάνικη folk κουλτούρα.

Είναι ένα από τα μυριάδες παραδείγματα επαναχρησιμοποίησης. Στο σχολείο μπορούμε να αναπτύξουμε ποικιλόμορφες δραστηριότητες και δράσεις για αυτό το σκοπό. Το ίδιο ισχύει και στο σπίτι, ιδίως αν έχουμε μικρά παιδιά, αλλά και ως ενήλικες. Σας προτρέπω να παραθέσετε παραδείγματα στα σχολια!

Ας δούμε λοπόν ένα παράδειγμα από το κάθε είδος, για εμάς και τους μαθητές μας, ως ερέθισμα, προτροπή, υπόδειγμα:

Ο αμερικάνος καλλιτέχνης (εδώ η ιστοσελίδα του με πολλά περισσότερα):



Τα εξαρτήματα από το χαλασμένο εκτυπωτή τα κάναμε ρομποτάκια και ιππότες τζεντάι - νίντζα παίζοντας στο σπίτι και καταναλώνοντας μόνο λίγη σιλικόνη:
 




Είναι αναγκαίο ωστόσο να διατυπώσουμε και μερικά ακόμη ερωτήματα ως εκπαιδευτικοί και ως πολίτες:

1- Η ανακύκλωση, οι δράσεις περι ανανακύκλωσης πχ φτιάξτε μια ζωγραφιά, τι οικολογικό αποτύπωμα έχουν; Ας είμαστε κι εκεί προσεκτικοί για να μην αυτοαναιρούμαστε. Ωστόσο ακόμη και τότε - λόγια μαθήτριας γυμνασίου - τα παιδιά παίρνουν ένα καλό δίδαγμα πράγμα που θα τα κάνει να ''προστατεύουν τη φύση περισσότερο'' κι έτσι εχουμε μεγαλύτερο όφελος (επένδυση σε παιδεία). Νομίζω είναι αρκετά ισορροπήμένη αυτή η προσέγγιση. Αλλά μην αγοράσουμε κουτάκια αναψυκτικών για να ανακυκλώσουμε τα κουτάκια στη δράση του σχολείου, όπως είχε κάνει κάποιο παιδάκι μια φορά :-))

2- Όσο και να προσπαθούμε να ανακυκλώσουμε κλπ, είναι συνολικά ο τρόπος ζωής μας ''αθώος''; Αφενός όχι γιατί ως ''δυτικοί'', πόσο μάλλον ως άνθρωποι έχουμε την τάση να καταναλώνουμε. Αφετέρου ποια είναι τα όρια σε αυτό και πόσο σημαντικό είναι να έχουμε συνείδηση του οικολογικού μας αποτυπώματος; Δύο πολύ καίρια υποερωτήματα για συζήτηση και φυσικά πράξη! Άλλωστε αν εμείς οι ''δυτικοί'' και αναβαθμισμένοι καταναλωτές ψάχνουμε συγχώρεση, τον ίδιο δρόμο πρέπει να διαβάινει - ηή να προλαβαίνει - κάθε ''μη δυτικός'' λαός. είναι θέμα παιδείας δηλαδή.

3- Πόσο ακριβής και σφαιρική είναι η πληροφόρηση που έχουμε για το σχετικό σχετικό οικολογικό αποτύπωμα του συνόλου των απλών καταναλωτών σε σχέση με βιομηχανική, αγροτική κλπ δραστηριότητα; Οι διαφορές στο σχετικό αυτό μέγεθος πώς πρέπει να επηρεάζουν τη σκέψη και τις πράξεις μας;

4- Υπεράνω όλων των μορφών ρύπανσης, τι έχουμε να πούμε για τα πυρηνικά;


----------


Άντε ας κάνουμε και λίγα αγγλικά! Οι συνάδελφοι ας βάλουν υπότιτλους με το ελεύθερο λογισμικό Amara. Οδηγίες εδώ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου